iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

Almeriaan

op 1 oktober 2010

Ik wilde er nog niet dood aangetroffen worden, in Almere.
Vrienden die erheen verhuisden, verklaarde ik voor gek.
De lelijkste stad van Nederland. Een stad zonder ziel, zonder geschiedenis.
Hoe komt het dan dat ik er toch ben gaan wonen?

Het begon ermee dat ik een enorme hekel kreeg aan mijn huis in Weesp. En dat ligt niet aan de stad, want ik ben dol op Weesp, en ik was er het liefste gebleven. Het huis vertoonde vanaf het begin af aan al allerlei mankementen, die door de woningbouwvereniging niet werden gerepareerd omdat de wijk toch binnen twee jaar plat zou gaan voor nieuwbouw. Terwijl ik dit schrijf is het vier jaar later en volgens de planning gaat het nog zes jaar duren voordat de sloop een feit is. De meeste leuke buren zijn al verhuisd en de huizen die vrijkomen worden aan jongeren verhuurd op een tijdelijk contract. Het is een echte achterstandskrachtwijk geworden met hangjongeren die voorbijgangers intimideren, auto’s slopen, huizen met hondenpoep bekogelen en de nieuwe Poolse buren verwelkomen met de tekst KANKERPOLEN op de schutting. Ik had er al een hele tijd genoeg van.

Via de woningbouw aan een ander huis komen, is een route voor mensen met een lange adem. Bovendien had ik inmiddels mijn twijfels gekregen over wonen in een wijk met veel sociale huurwoningen. Vroeger vond ik mensen die zoiets zeiden snobs. Maar ja, vroeger zei ik ook dat ik voor geen miljoen naar Almere zou verhuizen.

Dat miljoen heb ik niet gehad. Sterker nog, ik heb een lieve duit moeten neerleggen om er een huis te kunnen kopen. Datzelfde bedrag had me in Weesp een uitgewoond hok van 80m2 opgeleverd, waar alles nog aan verspijkerd moest worden. Mijn huis in Almere is af. Het is 120m2 luxe. Met vrij uitzicht over de vaart. Met een woonkamer van 50m2, een grote keuken met alle extra’s die je je kunt wensen en een badkamer met een bad en een aparte douche. Elke dag knijp ik mezelf om te zien of ik niet droom.

Maar het staat dus in Almere. Dat is het enige dat er op af te dingen is. Is dat zo erg als ik dacht? Daarover zal ik de komende maanden nog regelmatig berichten op dit blog.

3 responses to “Almeriaan

  1. karin schreef:

    Nou,ik weet er ook alles van!Nooit zou ik in almere gaan wonen want ik kende de klappen van de zweep al toen ik hier ging wonen met mijn ouders.Toen was het nog erger: als je wilde stappen had je een bus nodig om van kroeg tot kroeg te gaan,de bussen reden om het half uur en je had een oubollige indruk van hele nieuwe woningen.En o ja!De oudste wonen staan er ook alweer 37 jaar dus Almere heeft wel degelijk geschiedenis! -.- Ja ja…
    Als ik nu weer terug zou kunnen naar hilversum,dan doe ik dat.Ware het niet dat ook hilversum een minimum woningprijs kent van 260.000 (en o ja,je moet nog wel even het huis aan de huidige eisen voldoen-kosten plusminus 25.000 euro.)Dus ja,ik zit ook in Almere,in een huis van 100 vierkante meter,met een tuin van 14 meter.Ik klaag ook niet.Ben ik al een tijdje geleden mee gestopt…

  2. karin schreef:

    Nou,ik weet er ook alles van!Nooit zou ik in almere gaan wonen want ik kende de klappen van de zweep al toen ik hier ging wonen met mijn ouders.Toen was het nog erger: als je wilde stappen had je een bus nodig om van kroeg tot kroeg te gaan,de bussen reden om het half uur en je had een oubollige indruk van hele nieuwe woningen.En o ja!De oudste wonen staan er ook alweer 37 jaar dus Almere heeft wel degelijk geschiedenis! -.- Ja ja…
    Als ik nu weer terug zou kunnen naar hilversum,dan doe ik dat.Ware het niet dat ook hilversum een minimum woningprijs kent van 260.000 (en o ja,je moet nog wel even het huis aan de huidige eisen voldoen-kosten plusminus 25.000 euro.)Dus ja,ik zit ook in Almere,in een huis van 100 vierkante meter,met een tuin van 14 meter.Ik klaag ook niet.Ben ik al een tijdje geleden mee gestopt…

    Dus:

    HOI BUURVROUW!! 😀

  3. dea schreef:

    hahaha hoor van zo velen almere nooit van me leven hihi
    ik heb vanaf me 3e tot 19e daar gewoont en het is nog steeds mijn thuis teminste
    zo voelt het als ik er ben dan voel ik me helemaal in mijn nopjes.

    zou zo terug gaan als het kon maar ja eerst mijn huis verkopen wat al een ware klus is
    in deze tijd hahaha.

    je gaat je wel vermaken neem maar van mij aan, veel plezier in almere en ik ga je blogs allemaal lezen vind ik veel te leuk

    knuffel van mij

Geef een reactie

