iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

It ain’t easy being green

op 19 december 2011

Een  beter milieu begint bij jezelf, leerde Postbus 51 ons begin jaren ’90 al. Afval scheiden stond toen nog in de kinderschoenen. Het meeste afval dat gescheiden werd ingezameld, werd later weer op één hoop gegooid en verbrand En ingezamelde batterijen werden naar Mexico verscheept en daar in grote betonnen containers gestort omdat de techniek nog niet zo ver was om er tegen een redelijke prijs grondstoffen uit te destilleren. Maar die Postbus 51 campagne was niet zinloos: we werden alvast netjes opgevoed in groen denken.

Twintig jaar later is mijn huis een milieustraat in het klein. Ik heb drie prullenbakken in de keuken waar ik plastic, papier en restafval in scheid. In de gang staat een kartonnen doos voor afgedankte folders en oude kranten, en in het washok staan kratten voor lege potjes en statiegeldflessen. In mijn studeerkamer staat een bakje voor lege batterijen en in de berging een doos met spullen voor de kringloopwinkel. Tegen de muur in de gang staan planken van een oude kast, waarvoor ik het grof vuil nog bellen moet.

Dat afval scheiden heb ik prima onder de knie, maar nu moet ik nog zorgen dat het ook daadwerkelijk mijn huis verlaat. De boel slibt dicht! 

Ondanks de bordjes die de gemeente elke week heel attent in de straat plaatst Niet vergeten! a.s. donderdag inzameling oud papier staan de volle dozen op vrijdag nog steeds in de gang. Het in mijn agenda zetten heeft ook nog geen resultaat opgeleverd. Er is dus maar één oplossing: elke zaterdag mijn mini-milieustraat naar de milieustraat brengen. Alles in de auto zetten, en weg ermee. Al is dat dan weer niet zo ‘groen’…

Geef een reactie

