iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

Badkamerreiniger

op 19 november 2012

Vroeger poetste ik alles met allesreiniger. Klinkt logisch, toch?

En bij het uitzoeken van de allesreiniger koos ik voor de lekkerste geur. In het ergste geval rook het dus schoon, maar was het dat niet. Kalkaanslag kreeg je er in ieder geval niet mee weg, daar moesten agressievere middelen aan te pas komen. Dat vond ik zelf altijd een beetje eng, maar een vriendin van mij koopt sowieso geen flessen waar geen groot kruis op staat, of toch minstens het advies om bij gebruik handschoenen te dragen. In de loop der jaren kocht ik dus ook voor elk afzonderlijk schoonmaakprobleem een paardenmiddel. Dat soms best maar vaak ook helemaal niet werkte. Weggegooid geld. En een overvol gootsteenkastje.

Bij mijn oma thuis was altijd alles spic en span. Kraakhelder. En die had geen Cillit Bang, zoveel is zeker.
Mijn oma maakte schoon met dezelfde middelen die haar oma ook al gebruikte. Een geheim recept dat van moeder op dochter werd doorgegeven, maar ergens in de jaren ’70 verloren is gegaan onder een berg plastic flessen met loze beloftes. Zoiets moest het zijn.

Op internet ging ik opzoek naar huismiddeltjes. En er ging een wereld voor me open. Vergeet allesreiniger. Dat laat een laagje achter waar vuil makkelijk aan blijft plakken. Vergeet antikal. Onnodig agressief, en onnodig duur.  En vergeet vooral dat vreselijke Cillit Bang . Al is het maar vanwege zijn schreeuwerige reclames.  Het alternatief? Schoonmaakazijn! Ontkalkt en ontvet. Verwijdert geurtjes. En kost bijna niets. Vul een plantenspuit of oude glassexfles met een mengsel van 1 deel schoonmaakazijn op 10 delen water en je hebt grofweg 10 liter badkamerreiniger voor 60 cent. (dat wil zeggen… als je de dure variant koopt met een geurtje, zoals ik deed.)

Geef een reactie

