iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

To Do

op 23 november 2012

Ik maak al jaren To Do-lijstjes. Het geeft me het gevoel dat ik goed bezig ben, dat er structuur zit in de chaos, en dat er progressie zit in de enorme hoeveelheid taken en taakjes die ik al dan niet op dagelijkse basis moet uitvoeren. Soms blijft het bij het maken van een lijst. Dan voel ik me zó in control dat ik mezelf de rest van de dag vrijaf geef. En dat schiet niet op natuurlijk 🙂

Na het afstrepen van een aantal taken verdwijnt het lijstje meestal tussen het oud papier. En een week later begin ik vol goede moed aan een frisse, nieuwe lijst. Want dat werkt toch het lekkerst. Kost gigantisch veel tijd natuurlijk, om elke keer opnieuw te bedenken welke taken er zijn blijven liggen. En een ellenlange lijst motiveert ook niet echt om aan de slag te gaan. En zeker als je weinig tijd hebt, doe je vaak maar niks omdat je niet weet waarmee je zou moeten beginnen. Zonde.

Na de aanschaf van mijn iPhone ben ik me direct gaan verdiepen in apps om mijn To Do-lijst te digitaliseren. Ik besloot de app van orgjunkie.com uit te proberen, en die bleek ideaal te werken voor mij. Je stopt er al je taken in, van dagelijkse dingen tot ramen lappen tot spullen naar de kringloop brengen tot eindelijk eens dat gaatje waar die schroef in zat dichtplamuren en uitzoeken of het loont om te switchen van zorgverzekeraar.  Zodra ik iets bedenk dat ik zou willen doen, voeg ik het toe aan de lijst. En dagelijks kies ik uit de lijst drie taken om die dag uit te voeren.

Het geheim van het succes zit waarschijnlijk in die drie taken per dag. Je wordt niet afgeleid door de rest van de lijst, het is haalbaar en het geeft instant voldoening als je ze alle drie hebt afgestreept.

Soms reserveer ik een vrije dag om meerdere taken af te handelen. Dan doe ik alles waarvoor ik instanties moet bellen, of maak ik een ritje langs de milieustraat en de kringloopwinkel. Ook cluster ik taken waarvoor ik naar de bouwmarkt moet. Om bijvoorbeeld een tube allesvuller, spotjes voor de keuken en schroeven en pluggen te kopen. Weer drie taken afgestreept.

De app biedt nog veel meer mogelijkheden, maar voor mij is dit voorlopig even genoeg.

 

 

 

Geef een reactie

