iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

Taken afstrepen

op 6 december 2012

duedatesAllemaal leuk en aardig, jezelf voornemen om voor het einde van het jaar je hele To Do-lijst afgewerkt te hebben, maar in de praktijk gaan de dagen in december twee keer zo snel voorbij als de rest van het jaar. Wetenschappeloos bewezen dan hè. En nu ik het geblogd heb, al was het een beetje tussen neus en lippen door, moet ik het doen. In de berg e-mail heb ik al een aardig gat geslagen, dus dat komt wel goed. Maar de rest van mijn lijst is een stuk lastiger weg te werken. Misschien moet ik maar wat taken delegeren.

Delegeren, ook wel over de heg smijten genoemd, betekent in mijn geval dat ik klussen ga doorschuiven naar Wederhelft. En daar ben ik bijzonder slecht in, want ik voel me soms bezwaard om iemand anders met een klusje op te zadelen, en vaak vind ik gewoon dat het alleen goed gaat als het op mijn manier, en dus door mij wordt gedaan. Dus waarschijnlijk belanden alleen de ‘mannenklussen’ zoals spullen ophangen en gaten plamuren op zijn bordje. Dat ik niet meer uit handen geef, is mijn eigen schuld. Dus daar moet ik niet over piepen.

Een andere beproefde methode om snel taken af te strepen, is clusteren. Alle taken die je achter de computer moet doen bijvoorbeeld. Of alle taken waar je voor moet bellen. Haal in één keer alles dat je nog moet kopen om je taken te kunnen afhandelen. Soms blijft een taak lang liggen omdat bijvoorbeeld je printercartridges/postzegels/enveloppen/reservelampjes op zijn.

Maar meestal blijft een taak te lang liggen omdat het gewoon heel vervelend is om te doen, of omdat het eigenlijk niet zo dringend is. Het kan volgend jaar ook nog. Maar al dat uitstellen kan je een heel naar gevoel geven over jezelf. Zeker als het af en toe als een virtuele post-it opduikt in je geheugen. “O ja, dat moet ook nog. Maar ik heb er nu geen zin in”. Uitgestelde taken slurpen soms meer energie dan er nodig was geweest om het direct af te handelen.

Het lijkt me heerlijk om op 1 januari wakker te worden met de zekerheid dat er geen achterstallige taken meer op mij wachten, dat ik even helemaal niets moet. En dan is het de uitdaging voor 2013 om zo veel mogelijk dingen direct af te handelen.

One response to “Taken afstrepen

  1. ikwilorganizen schreef:

    Top Wendy, en leuk een verhaal te lezen van ‘binnenuit’. Succes verder en het lukt het beste als je kleine stapjes neemt!
    http://ikwilorganizen.nl/blog/

Geef een reactie

