iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

De dure decembermaand

op 13 december 2012

spaarvarkenDecember is een dure maand. Komt misschien ook wel doordat ik me er elke keer weer toe laat verleiden om een heel kerstdiner in elkaar te draaien voor de familie. En dat we elk jaar zeggen dat we niets aan kadootjes doen, en het telkens toch ontaardt in een enorm uitpakfestijn. Maar december is ook de maand dat ik kritischer naar mijn administratie kijk, en me ineens bewust wordt van de snelheid waarmee het geld de deur uit vliegt.
In december maak ik een financiële planning voor het nieuwe jaar en probeer ik her en der te bezuinigen. Ik heb bijvoorbeeld een mobiel abonnement bij KPN, en daar had ik een extra bundel bij om  gratis te bellen in de avonduren. Voor 7,50. Maar mijn gewone beltegoed maakte ik eigenlijk nooit op, want ik bel helemaal niet zoveel. Ik heb de extra bundel opgezegd en het abonnement nog een  stapje gedowngraded. Scheelt toch weer een tientje per maand.
Vorig jaar heb ik al zoveel bezuinigd, dat er eigenlijk niet veel meer te snijden valt in abonnementen en contracten. En nadat ik door hoge kosten aan mijn auto een paar maanden bijna niets te besteden had, ben ik inmiddels ook heel goed geworden in economisch inkopen doen. In december zijn vaak alleen de luxe artikelen in de aanbieding, dus dan sla je niet echt een grote slag. Maar in januari gaan bij Albert Heijn de Hamsterweken weer van start, dus als je een klein buffertje weet over te houden in de dure feestmaand, kun je straks flink besparen op je boodschappen door groot in te kopen. Als je goed verdient en eigenlijk nooit oplet wat je uitgeeft, raad ik je aan om dat eens een maandje te doen. Je zal schrikken hoeveel je kunt besparen zonder er minder leuk door te leven. Maar daar wijd ik nog wel eens een blogje aan.

Geef een reactie

