iWendy.nl

A place for everything and everything in its place – Mrs. Beeton's Book of Household Management

Het medicijnkastje

op 16 januari 2013

medicijnenDe Spring Cleaning 365 taak van vandaag was het opruimen en schoonmaken van lades in je badkamermeubel. Aangezien ik hier pas twee jaar woon en de boel redelijk op orde heb, dacht ik dat ik een dagje vrijaf had van het SC365-gebeuren. Maar  na inspectie van het kastje moest ik toch concluderen dat er juist een flinke klus op me lag te wachten. Want wat kwam ik zoal tegen?

– lege strips paracetamol
– pakjes tissues, waar ik inmiddels een andere opbergplek voor heb, en waar de rest van de pakjes zich bevindt
– een CD met kerstliedjes (???)
– wat pillen, sprays en smeerseltjes die ver over de gebruiksdatum waren.

Oh.

Ik bedoel eigenlijk dat alles, op wat recent aangeschafte maagzuurremmers en pijnstillers na, niet meer te gebruiken is. Tien verschillende middeltjes om muggen te verjagen en beten te behandelen, pillen tegen verstopping, diarree en uitdroging, allergiepillen, keeltabletten, hoestdrank, neus- en oordruppels: hadden allemaal al lang weg gemoeten.

In druppels en zalfjes gaan bacterien en schimmels groeien na een tijdje, en van pillen vermindert de werking met de tijd. Sommige middelen kunnen zelfs bederven en giftig worden. Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht.

Wat ik voortaan dus niet meer doe, is een complete huisapotheek aanhouden. Tegen de tijd dat je het nodig hebt, is het toch niet meer goed. De supermarkt op een steenworp afstand heeft alle zelfzorgmiddeltjes op de plank liggen, dus als de nood aan de man komt haal ik wel wat ik nodig heb. In de kleinste verpakking, want jongens, wat is het toch zonde om zoveel weg te moeten doen!

Geef een reactie

